(W113): Interpretando os 4 tipos de Datacard
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(W113): Interpretando os 4 tipos de Datacard
Interpretação dos Datacards da W113:
Os modelos produzidos entre 1963/1971 vinham com pelo menos 2 Datacards.
Um desses cartões contêm os códigos de chave e não deve ficar no carro. O outro não contém os códigos de chave e pode ficar era no carro.
Ao longo dos anos, os proprietários muitas vezes perderam os cartões. É possível solicitar uma cópia (é necessário a prova de propriedade) no Classic Center:
Mercedes-Benz Classic Center na Alemanha:
Stuttgarter Straße 90, 70736 Fellbach
Telefone geral: + 49-711 17 30000
e-mail: classic@daimler.com
http://www.mercedes-benz.com/classic-center
Mercedes-Benz Classic Center nos Estados Unidos:
9 Whatney
Irvine, CA 92618
Telefone: + 1-949 598 4850 ou pelo telefone 1-866 MB CLASSIC
http://www.mbusa.com/mercedes/enthusiast/classic_center
Havia 4 layouts diferentes para o Datacard da W113 entre 1963/1971.
Assim, é importante saber qual das 4 versões o seu modelo tem:
Os cartões de dados originais (diferentes das cópias de microfilmes que você pode solicitar hoje em dia), tinham um flipside que fornecia algumas traduções e tinha espaço para o proprietário adicionar o seu telefone, nome, endereço e placa:
Após identificar qual das 4 versões do Datacard você tem, observe como interpretar cada um.
Versão 1:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
A primeira coluna corresponde aos números 1 a 22.
A segunda coluna corresponde à descrição em alemão.
A terceira coluna corresponde à descrição em inglês.
Entretanto, há várias áreas do Datacard que não são numeradas. No exemplo acima, eles são identificados por uma letra:
Todas as outras áreas são de códigos opcionais. Eles têm um título de 2 dígitos (41-68) e um número de 1 dígito, se uma opção é requerida. No exemplo acima, no espaço 53 o número 3 é inserido. Ou seja, o código 533 foi encomendado.
Os códigos opcionais estão listados em um capítulo separado.
Versão 2:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
Uma comparação entre os Datacards da versão 1 e 2, mostra que os campos foram renumerados e 5 campos da versão 1 foram eliminados na versão 2.
Há vários campos que não são numerados. No exemplo acima, eles são identificados por uma letra:
Todas as outras áreas são de códigos opcionais. Eles têm um título de 2 dígitos (41-68) e um número de 1 dígito, se uma opção é requerida. No exemplo acima, no espaço 53 o número 3 é inserido. Ou seja, o código 533 foi encomendado.
Os códigos opcionais estão listados em um capítulo separado.
Versão 3:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
Na versão 3 há somente uma mudança na disposição, mas não em termos de conteúdo e de numeração entre esta versão 3 e a versão 2.
Os números 1 a 19 são os mesmos, e os campos não numerados são identificados com as mesmas letras da versão 2.
Portanto, a interpretação da versão 3 é a mesma da versão 2.
Versão 4:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
As 2 primeiras linhas não mudaram em comparação com as versões 2 e 3, mas nos campos da metade inferior, foram todos eliminados:
"10 front axle left
12 steering box no.
14 rear axle
15 front axle right
16 ignition key code
17 trunk and glove box key code
18 door and gas cap key code"
Em outras palavras, este Datacard contém texto e campos.
"1 Vehicle Data
2 Please provide serial number when ordering spare parts
3 Do not leave data card in vehicle!
4 Model
5 Body No.
6 Serial No./VIN
7 Paint code
8 Upholstery
9 Engine No.
11 Transmission No.
13 Headlight supplier
19 5 tires, brand (Phoenix, Continental)
a Production shift No.
c Production No.
e Order No.
f Rarely ordered
g Remark box
h Date of first registration
i Oil brand
j Date of delivery".
Ele parece muito com o Datacard versão 2, embora o layout na metade inferior seja diferente. A explicação mais detalhada dos textos e campos pode ser encontrada no capítulo 2.
Dois novos campos foram incluídos em agosto de 1969:
A chave do valet não abre o porta-luvas e o tanque. Desde então, o carro vinha apenas com 2 chaves e não mais 3.
Fonte:
https://www.sl113.org/wiki/DataCard/DataCards
Os modelos produzidos entre 1963/1971 vinham com pelo menos 2 Datacards.
Um desses cartões contêm os códigos de chave e não deve ficar no carro. O outro não contém os códigos de chave e pode ficar era no carro.
Ao longo dos anos, os proprietários muitas vezes perderam os cartões. É possível solicitar uma cópia (é necessário a prova de propriedade) no Classic Center:
Mercedes-Benz Classic Center na Alemanha:
Stuttgarter Straße 90, 70736 Fellbach
Telefone geral: + 49-711 17 30000
e-mail: classic@daimler.com
http://www.mercedes-benz.com/classic-center
Mercedes-Benz Classic Center nos Estados Unidos:
9 Whatney
Irvine, CA 92618
Telefone: + 1-949 598 4850 ou pelo telefone 1-866 MB CLASSIC
http://www.mbusa.com/mercedes/enthusiast/classic_center
Havia 4 layouts diferentes para o Datacard da W113 entre 1963/1971.
Assim, é importante saber qual das 4 versões o seu modelo tem:
Os cartões de dados originais (diferentes das cópias de microfilmes que você pode solicitar hoje em dia), tinham um flipside que fornecia algumas traduções e tinha espaço para o proprietário adicionar o seu telefone, nome, endereço e placa:
Após identificar qual das 4 versões do Datacard você tem, observe como interpretar cada um.
Versão 1:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
A primeira coluna corresponde aos números 1 a 22.
A segunda coluna corresponde à descrição em alemão.
A terceira coluna corresponde à descrição em inglês.
1 | Fahrzeug-Daten | Vehicle Data |
2 | Bitte bei Ersatzteilbestellung Fahrgestell-Nr. angeben (Pos.5) | Please provide serial number (box 5) when ordering spare parts |
3 | Karte nicht im Fahrzeug aufbewahren! | Do not leave data card in the vehicle! (this text is not shown on the above data card, since the confidential key codes are not shown in this copy) |
4 | Typ | Model |
5 | Fahrgestell-Nr. | Serial no., Vehicle Identification Number (VIN) |
6 | Getriebe | Transmission no. The transmission number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped inside the bell housing. |
7 | Hinterachse | Rear axle no. The rear axle number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
8 | Lenkung DB | Steering box no., mfrd. by Daimler-Benz. The steering box number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
9 | Batterie | Battery supplier (Hoppecke, Varta) |
10 | Lackierung | Paint code For the Paint Codes see separate section. |
UT (Unterteil) | Body | |
OT (Oberteil) | Hardtop (and hub caps) | |
11 | Motor Nr. | Engine no. |
12 | Vorderachse links | Left front axle no. The left front axle number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
13 | Raeder | Rim size |
14 | Lenkungsschloss | Ignition key code. With this code, spare keys can be ordered. |
15 | Scheinwerfer | Headlight manufacturer (Bosch, Hella) |
16 | Koffer- und Handschuhkastenschloss | Trunk and glove box key code. With this code, spare keys can be ordered |
17 | Ausstattung | Upholstery. The first digit of the 3-digit upholstery code designates the type, i.e. 0 Cloth (not available with the W113) 1 MB-Tex (Vinyl) 2 Leather Box 17 also contains code 401, single seats (bench seats were not available with the W113). For the Upholstery codes see separate chapter. |
18 | Aufbau-Nr. | Body no. (not identical to serial no./VIN). This number was needed in the production process to link parts before they became a car, i.e. before a VIN was assigned to it. This number (or the last digits of it) is also stamped on the matching hardtop, the hood, the softtop, the tonneau cover (i.e. the softtop compartment lid), the transmission support and the Body and Paint Number plate. See also separate chapter below for Body and Paint Number Plate. |
19 | Vorderachse rechts | Right front axle no. The right front axle number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
20 | Bereifung, 5-fach | 5 tires, size and brand(Phoenix, Continental) |
21 | Tuer- und Tankschloss | Door and gas cap key code. With this code, spare keys can be ordered |
22 | Scheibenwischer | Windshield wiper manufacturer. Sometimes, this field (which usually was left blank anyway because there was only one supplier) and the unnumbered field below were used for additional options which did not have a code or did not fit into the fields above. E.g., on the data card of a Pagoda SL Group member, an entry is here for carpet color 2639, a color that was not normally offered. |
Entretanto, há várias áreas do Datacard que não são numeradas. No exemplo acima, eles são identificados por uma letra:
a | Schicht-Nr. | Production shift no. for which production of the car was scheduled |
b | Fg.-Nr. | Last six digits of the VIN, see box 5 |
c | Prod.-Nr. | Production no., production related |
d | Baumuster | Model configuration: The first 6 or 8 digits of the VIN (see box 5) |
e | Auftrags-Nr. | Order no. The order number consists of eight digits: The first digit is the last digit of the year in which the order was placed (in the above example it is 3, the order was placed by the dealer in 1963). The next three digits identify the region (if in Germany) or the country from which the order was placed (in the above example it is 219, which is the MB-"Niederlassung" in Hamburg, Germany). For the Dealer and Country Codes see the corresponding chapter below. The next four digits are sequential by dealer/region/country and year. |
f | wenig gewuenscht | rarely ordered. These are four boxes to enter 3-digit option codes which do not fit the other option code boxes. Usually the code for the softtop color is listed here. (The example has option code 415, hardtop without softtop, therefore there is no softtop color code listed in this example.) For theSofttop Color Codes see the corresponding chapter. |
g | Hinweis | Remark box. E.g., one owner's data card had a "3" here - he ordered his engine detailed as the show car at the Geneva Auto Show (10) (11). |
h | Zulassungsdatum | Date of first registration (in this example it is stamped above the box). Only used in a few markets, e.g., Germany. |
i | Oelmarke | Oil brand filled in engine |
j | Uebernahmetag | Date of delivery. Only used in a few markets, e.g., Germany. |
Todas as outras áreas são de códigos opcionais. Eles têm um título de 2 dígitos (41-68) e um número de 1 dígito, se uma opção é requerida. No exemplo acima, no espaço 53 o número 3 é inserido. Ou seja, o código 533 foi encomendado.
Os códigos opcionais estão listados em um capítulo separado.
Versão 2:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
Uma comparação entre os Datacards da versão 1 e 2, mostra que os campos foram renumerados e 5 campos da versão 1 foram eliminados na versão 2.
1 | Fahrzeug-Daten | Vehicle Data |
2 | Bitte bei Ersatzteilbestellung Fahrgestell-Nr. angeben (Pos.5) | Please provide serial number (box 5) when ordering spare parts |
3 | Karte nicht im Fahrzeug aufbewahren! | Do not leave data card in the vehicle! (in the above example, items 1, 2 and 3 are not shown) |
4 | Typ | Model |
5 | Aufbau-Nr. | Body no. (not identical to serial no./VIN). This number was needed in the production process to link parts before they became a car, i.e. before a VIN was assigned to it. This number (or the last digits of it) is also stamped on the matching hardtop, the hood, the softtop, the tonneau cover (i.e. the softtop compartment lid), the transmission support and the Body and Paint Number plate. See also separate chapter below for Body and Paint Number Plate. |
6 | Fahrgestell-Nr. | Serial no., Vehicle Identification Number (VIN) |
7 | Lackierung | Paint code For the Paint Codes see separate section below. |
UT (Unterteil) | Body | |
OT (Oberteil) | Hardtop (and hub caps) | |
8 | Ausstattung | Upholstery. The first digit of the 3-digit upholstery code designates the type, i.e. 0 Cloth (not available with the W113) 1 MB-Tex (Vinyl) 2 Leather Box 17 also contains code 401, single seats (bench seats were not available with the W113). For the Upholstery codes see separate chapter. |
9 | Motor Nr. | Engine no. |
10 | Vorderachse links | Left front axle no. The left front axle number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
11 | Getriebe | Transmission no. The transmission number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped inside the bell housing. |
12 | Lenkung DB | Steering box no., mfrd. by Daimler-Benz. The steering box number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
13 | Scheinwerfer | Headlight manufacturer (Bosch, Hella) |
14 | Hinterachse | Rear axle no. The rear axle number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
15 | Vorderachse rechts | Right front axle no. The right front axle number, sometimes necessary to get the correct spare parts, is also stamped into the assembly. |
16 | Lenkungsschloss | (literal: Steeringwheel key).Ignition key code. With this code, spare keys can be ordered. |
17 | Koffer- und Handschuhkastenschloss | Trunk and glove box key code. With this code, spare keys can be ordered |
18 | Tuer- und Tankschloss | Door and gas cap key code. With this code, spare keys can be ordered |
19 | Bereifung, 5-fach | 5 tires, size and brand(Phoenix, Continental) |
Há vários campos que não são numerados. No exemplo acima, eles são identificados por uma letra:
a | Schicht-Nr. | Production shift no. for which production of the car was scheduled |
c | Prod.-Nr. | Production no., production related |
e | Auftrags-Nr. | Order no. The order number consists of eight digits: The first digit is the last digit of the year in which the order was placed (in the above example it is 3, the order was placed by the dealer in 1963). The next three digits identify the region (if in Germany) or the country from which the order was placed (in the above example it is 219, which is the MB-"Niederlassung" in Hamburg, Germany). For the Dealer and Country Codes see the corresponding chapter. The next four digits are sequential by dealer/region/country and year. |
f | wenig gewuenscht | rarely ordered. These are four boxes to enter 3-digit option codes which do not fit the other option code boxes. Usually the code for the softtop color is listed here. (The example has option code 415, hardtop without softtop, therefore there is no softtop color code listed in this example.) For theSofttop Color Codes see the corresponding chapter. |
g | Hinweis | Remark box. E.g., one owner's data card had a "3" here - he ordered his engine detailed as the show car at the Geneva Auto Show (10) (11). |
h | Zulassungsdatum | Date of first registration (in this example it is stamped above the box). Only used in a few markets, e.g., Germany. |
i | Oelmarke | Oil brand filled in engine |
j | Uebernahmetag | Date of delivery. Only used in a few markets, e.g., Germany. |
Todas as outras áreas são de códigos opcionais. Eles têm um título de 2 dígitos (41-68) e um número de 1 dígito, se uma opção é requerida. No exemplo acima, no espaço 53 o número 3 é inserido. Ou seja, o código 533 foi encomendado.
Os códigos opcionais estão listados em um capítulo separado.
Versão 3:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
Na versão 3 há somente uma mudança na disposição, mas não em termos de conteúdo e de numeração entre esta versão 3 e a versão 2.
Os números 1 a 19 são os mesmos, e os campos não numerados são identificados com as mesmas letras da versão 2.
Portanto, a interpretação da versão 3 é a mesma da versão 2.
Versão 4:
As letras e números vermelhos e azuis foram adicionados a este Datacard para facilitar a compreensão. Os números vermelhos correspondem à numeração e não estão presentes no Datacard as letras original.
As 2 primeiras linhas não mudaram em comparação com as versões 2 e 3, mas nos campos da metade inferior, foram todos eliminados:
"10 front axle left
12 steering box no.
14 rear axle
15 front axle right
16 ignition key code
17 trunk and glove box key code
18 door and gas cap key code"
Em outras palavras, este Datacard contém texto e campos.
"1 Vehicle Data
2 Please provide serial number when ordering spare parts
3 Do not leave data card in vehicle!
4 Model
5 Body No.
6 Serial No./VIN
7 Paint code
8 Upholstery
9 Engine No.
11 Transmission No.
13 Headlight supplier
19 5 tires, brand (Phoenix, Continental)
a Production shift No.
c Production No.
e Order No.
f Rarely ordered
g Remark box
h Date of first registration
i Oil brand
j Date of delivery".
Ele parece muito com o Datacard versão 2, embora o layout na metade inferior seja diferente. A explicação mais detalhada dos textos e campos pode ser encontrada no capítulo 2.
Dois novos campos foram incluídos em agosto de 1969:
24 | Hauptschluessel, alle Schloesser | Master key code, all locks |
25 | Nebenschluessel Lenkung, Tueren und Tank | Valet key code, ignition, doors and gas cap |
A chave do valet não abre o porta-luvas e o tanque. Desde então, o carro vinha apenas com 2 chaves e não mais 3.
Fonte:
https://www.sl113.org/wiki/DataCard/DataCards
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